SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU

Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)

 

Duyurular

Güncel duyuru bulunmamaktadır.

 

 

TS 202 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Kriz Yönetimi ve Öfke Kontrolü
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
TS 202
Güz/Bahar
2
0
2
3

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Seviyesi
-
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere sağlık alanında insanlar arasında ortaya çıkabilecek kriz durumlarını yönetme ve bu durumlarda oluşabilecek öfke duygusunu kontrol edebilme becerisini kazandırmaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Örgütlerde ve insan ilişkilerinde krizin anlamını açıklayabilir.
  • Kriz oluşturan nedenleri sıralayabilir.
  • Krizin özelliklerini ve evrelerini sayar, olası krizleri öngörür ve gerekli önlemler sıralayabilir.
  • Öfke kontrolü ile ilgili stratejileri tanımlayabilir.
  • Kendisini, diğer insanları anlama ve empati becerisi geliştirebilir.
Tanımı Bu ders; İnsan ilişkilerinde krizin tanımı ve açıklaması, krizin evreleri, kriz yönetimi, krize yol açan faktörler, çevresel olaylar ve bu olaylara verilen tepki türleri, duygulanma sürecinin anatomofizyolojisi, öfke, öfkenin yararları, öfke sırasında ortaya çıkan belirtiler, öfke denetimi, duyguları dışa vurmanın ve ifade etmenin önemi, duygusal gerilimle baş etmenin yolları, yas ve ölümle baş etme süreci, empati yoluyla başka insanların kriz ve öfke durumlarının nasıl anlaşılabileceği konularını kapsamaktadır.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması İnsan ilişkilerinde krizin tanımı ve açıklaması Vergiliel Tüz, Melek, Kriz Yönetimi, Ankara (2014): Nobel. S.s. 1-4
2 Krizin evreleri Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6 s.s. 5-7 Vergiliel Tüz, Melek, Kriz Yönetimi, Ankara (2014): Nobel. S.s. 8-11
3 Krize yol açan faktörler Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 7-38
4 Çevresel olaylar ve bu olaylara verilen tepki türleri Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 137-164
5 Kriz yönetimi Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 39-60
6 Duygulanım sürecinin anatomofizyolojisi: Öfke nedir, ne işe yarar Soykan, Çiğdem. Öfke ve Öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara s.s. 1-3
7 Öfke sırasında ortaya çıkan belirtiler Soykan, Çiğdem. Öfke ve Öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara s. s.3-6
8 ARA SINAV
9 Öfke denetimi Soykan, Çiğdem. Öfke ve Öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara s.s.6-9
10 Duyguları dışa vurmanın ve ifade etmenin önemi Ertem, Mehmet, Yaşamın Psikososyal Yönetimi (2012), İstanbul: Sayfa Yayınları s.s. 81-90
11 Duygusal gerilimle baş etmenin yolları Ertem, Mehmet, Yaşamın Psikososyal Yönetimi (2012), İstanbul: Sayfa Yayınları s.s. 81-90
12 Yas ve ölümle baş etme süreci Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 123-137
13 Empati yoluyla başka insanların kriz ve öfke durumlarının nasıl anlaşılabileceği Bahar, Emel, İletişim, Ankara (2012):Detay Yayıncılık. S.s.197-201
14 Canlandırma ve vaka analizi -
15 Dersin gözden geçirilmesi -
16 FİNAL

 

Dersin Kitabı • Soykan, Çiğdem. Öfke ve Öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara . • Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6 • Vergiliel Tüz, Melek, Kriz Yönetimi, Ankara (2014): Nobel. • Ertem, Mehmet, Yaşamın Psikososyal Yönetimi (2012), İstanbul: Sayfa Yayınları • Bahar, Emel, İletişim, Ankara (2012):Detay Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar 1. Çeşitli görsel materyal, film, videolar…

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
5
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
35
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
1
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
5
2
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
10
Final / Sözlü Sınav
1
13
    Toplam
80

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak
2 Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili araç gereçleri ve teknolojileri kullanmak ve bakımını yaparak sürdürmek
3 Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
4 Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında gereksinimleri yaratıcı düşünce geliştirerek karşılamak
5 Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, açık, yazılı ve sözlü iletişim kurmak
6 Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk almak
7 Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri yorumlamak ve değerlendirmek
8 Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavramak; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenilemek
9 Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate almak
10 İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarının bilmek ve bunların gereklerini yerine getirmek
11 İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek
12 Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante etmek

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


HABERLER